Věra Koudelková: Školství je potřeba měnit odspodu

Věra Koudelková: Školství je potřeba měnit odspodu

Učitelství / rozhovor

Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky v říjnu podruhé převezmou Ceny Albertus. Do druhého ročníku bylo nominováno téměř 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.

Další osobností z šestice finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je dr. Věra Koudelková, učitelka fyziky na ZŠ generála Františka Fajtla a vědecká pracovnice na Katedře didaktiky fyziky MFF UK.

„Vzpomínám si na první setkání, kdy jsme jako vyděšení prváci seděli v lavicích, přišla paní profesorka a začala zběsile psát vzorečky na tabuli. V tu dobu všude panovaly vyděšené výrazy. O to více nás potěšilo a pobavilo, když nám paní profesorka oznámila, že to byl od ní pouhý vtip a že opravdu tímto tempem hodiny fyziky probíhat nebudou. Tím si hned ze začátku získala naše sympatie.“ – Kristýna Mášová (bývalá studentka)

Co pro vás znamená fyzika?

Pro mě osobně je fyzika radost. Baví mě pozorovat fyzikální jevy v běžném životě na ulici a takto fyziku ukazovat i žákům. Absolventi nedávno vzpomínali, jak jsem je posílala na exkurzi na záchody v obchodním centru (kde byla vidět zrcadla proti sobě, která tak tvořila „pohled do nekonečna“) nebo si poslechnout sršení drátů vysokého napětí u stanice metra. A třeba letos na dovolené jsem nadšeně fotila Fresnelovu čočku na majáku nebo přemýšlela, proč nemá teplovod z geotermální elektrárny nám známá „kolena“.

Kdy jste naposledy při své praxi zažila „moment překvapení“?

Velmi mile mě v červnu překvapil žák, který po hodině přišel a poděkoval, že se mu hodina moc líbila. To se opravdu běžně nestává.

Je náročnější učit žáky a studenty, nebo školit učitele?

Metodicky je to hodně podobné – s učiteli na seminářích, s posluchači na fakultě i se žáky ve škole dělám mnohdy v podstatě totéž. Stává se dokonce, že stejný experiment ukazuji v jeden den žákům ve škole i učitelům na semináři. A velmi často vzbudí i stejně nadšené reakce. Na druhou stranu, jednotlivé skupiny se v mnoha ohledech doplňují. Studentům v rámci Praktik školních pokusů mohu předat konkrétní zkušenosti s použitím daného pokusu ve škole. Naopak jejich nápad, který vymysleli v rámci Heuréky, jsem s radostí zařadila do výuky žáků.

Kdybyste mohla ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?

Podle mého názoru má školství obrovskou setrvačnost a jak kdysi prohlásil kolega na semináři, každá reforma nařízená shora se zastaví ve dveřích do třídy. Přijde mi proto mnohem užitečnější a smysluplnější měnit výuku fyziky zespodu, pracovat s jednotlivými učiteli a ty posouvat dál. Toto se podle mého názoru v Heuréce i v Elixíru do škol daří velmi dobře.

Takže, co změnit? Dát větší podporu těm učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat a chtějí učit smysluplně. A to podporu finanční, časovou, ale i materiální a hlavně lidskou: aby ti, co se chtějí učit, nebyli svým okolím považováni za blázny.

RNDr. Věra Koudelková, Ph.D. (* 1983)

Vystudovala Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Za sebou má 13letou praxi ve školství. Vyučovala na základní škole, soukromé střední škole i na gymnáziu, od loňského roku působí na pražské Základní škole generála Františka Fajtla DFC, kde učí fyziku. Současně je vědeckou pracovnicí na Katedře didaktiky fyziky MFF UK, kde se podílí na přípravě budoucích učitelů. Aktivně se angažuje ve vzdělávacích projektech Elixír do škol a Heuréka, kde mimo jiné vede praktické dílny a víkendové kurzy pro učitele fyziky.

Další články k tématu