Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky převezmou na začátku října Ceny Albertus. Do šestého ročníku byly nominovány téměř tři desítky pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.
Další osobností ze šestičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je Mgr. Pavel Jirman, učitel fyziky, informatiky a občanské výchovy na základní škole v Turnově.
Svou pedagogickou činností děti podporuje ke zvídavosti a odhodlání pouštět se do náročnějších úkolů. Inspiruje, motivuje, probouzí, rozvíjí a prohlubuje v nich zkoumavé jednání, vztah k fyzice a souvisejícím oborům. – Jindřiška Alexová (rodič)
Je těžší učit žáky, nebo učitele?
To jde posoudit těžko. U obou skupin se občas zapotím, občas zasměji, občas se pochválím za dobrou práci a občas si řeknu, že se mi to nepovedlo. To, co považuji u výuky žáků za obtížné, je udržet stoprocentní koncentraci na to, co se děje ve třídě, nutnost rychle reagovat prakticky na cokoli – na zvídavé a hloubavé otázky a občas i na letící bačkoru. Učitelé po sobě zatím nikdy bačkory neházeli, tak je asi lehčí učit učitele.
Kdy vám studenti naposledy vyrazili dech?
Na konci školního roku, kdy jsem dostal na rozloučenou od deváťáků krabici balení mých oblíbených sušenek, které jsou pravidelnou učební pomůckou pro výklad kalorické hodnoty potravin. Stále ji mám nedojedenou a během psaní odpovědi na tuto otázku jsem si našel, že 100 gramů sušenky má energetickou hodnotu 547 kcal. Hmotnost jedné sušenky je 50 g. Poznáte, o jakou sušenku jde?
Jakou nejlepší radu do života učitele jste kdy dostal?
Jedná se o radu mistra bojových umění, kterou uvedu v původním znění a kterou považuji za zemitou, ale univerzální: Nečum, dejchej, hejbej se. Aplikováno na život učitele: Soustřeď se na to, co děláš, pracuj se svými energetickými zdroji, rozvíjej se.
Čím byste byl, pokud byste se nestal učitelem?
Když jsem byl hodně malý, tak jsem chtěl být popelářem či kosmonautem, na základní škole kuchařem a na gymnáziu historikem. To první a druhé mi rozmluvila maminka, to třetí paní učitelka třídní a to poslední přijímací řízení na VŠ. Jako učitel fyziky se ale cítím komfortně a rád si přečtu knihy o vesmíru, vaření či bastionových pevnostech. Rád také využívám příběhy z techniky, historie či kuchyně ve výuce.