Klíčem k úspěchu je motivace

Klíčem k úspěchu je motivace

Učitelství / rozhovor

Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky převezmou na začátku října Ceny Albertus. Do šestého ročníku byly nominovány téměř tři desítky pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Šest z nich porota vybrala mezi finalisty.

Další osobností ze šestičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je Mgr. Jaroslav Šmahel, učitel matematiky a fyziky z Gymnázia Kadaň.

Jedním z jeho nejvýraznějších přínosů je schopnost motivovat i  méně sebevědomé žáky a žákyně k zájmu o fyziku prostřednictvím přístupných, atraktivních a prakticky orientovaných úloh. – Tomáš Oršulák (ředitel Gymnázia Kadaň)

Čím se vyznačuje dobrý učitel?

Je zapálený pro obor, který učí. Zároveň musí milovat proces předávání poznání na žáky a studenty. Jen kombinace těchto dvou nadšení vytvoří mix dobrého učitele. Má nadhled a chápe, že vedle učení je jeho úkolem také pro daný obor motivovat a neodradit.

Bez čeho se u vás neobejde žádná hodina fyziky?

Bez motivace. Ať je to pokus, myšlenkový problém, záludná otázka, studenti musí být vtaženi do dění s touhou pochopit, oč jde. Nelze jen učit něco, na co se nikdo neptá.

Kdy vám studenti naposledy vyrazili dech?

Na začátku roku, když mi někteří říkali, že se přes prázdniny těšili na fyziku, ač vím, že chtějí studovat úplně jiný obor.

Čím byste byl, pokud byste se nestal učitelem?

Jako dítě jsem chtěl být buď kosmonautem, nebo popelářem, ale to se mi asi už nesplní. Na pedagogickou fakultu jsem přešel z jiné univerzity. Ale ať bych tam zůstal, nebo v nějakém podobném oboru, myslím si, že bych vždy pracoval s mladými lidmi.

Mgr. Jaroslav Šmahel

Vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Od roku 2021 je doktorandem na Katedře didaktiky fyziky MFF UK. Působil jako učitel matematiky a fyziky na několika školách v Litvínově a Chomutově. V současnosti učí matematiku a fyziku na Gymnáziu Kadaň. Neustále hledá nové způsoby, jak výuku zkvalitnit. Na své domovské škole proto již čtvrtým rokem rozvíjí a aplikuje metodu učení s využitím mentorů, v rámci které do výuky zapojuje nadané žáky. Je také autorem a realizátorem nové formy obhajob maturitních prací z fyziky, která je založena na laboratorních experimentech. Kromě výuky se aktivně věnuje práci s křesťanskou mládeží. V minulosti byl ředitelem misijně-vzdělávacího projektu v Jižním Súdánu.

Další články k tématu