Každá překážka je zároveň příležitost

Každá překážka je zároveň příležitost

Učitelství / rozhovor

Už příští měsíc se veřejnost dozví jména vítězů prvního ročníku Ceny Albertus. Na matfyz.cz vám představujeme šestici inspirativních učitelů fyziky a informatiky, kteří patří mezi letošní finalisty. Dnes odpovídá na otázky Mgr. Petra Boháčková z pražské ZŠ Dr. Edvarda Beneše.

Petra umí vysvětlit jevy kolem nás srozumitelným jazykem. Fyziku s  láskou vyučuje, spíše fyzikou svoje žáky provází. Při takové výuce se zamýšlí nad smysluplným využitím ICT. Žáci takové nástroje umí ovládat, Petra učí, jak tyto nástroje využívat pro vzdělávání. – Bohuslav Hora (kolega, ZŠ Chraštice)

Jaký nečekaný „objev“ vás v poslední době překvapil?

V posledních letech se nechávám překvapovat alespoň jednou ročně na londýnském BETTu (British Educational Training and Technology Show). Vždy jsem okouzlena tím množstvím technologií a jak skvěle promyšlené je jejich využití ve škole, ať už jde o interaktivní slovníky, programovatelné stavebnice se senzory nebo výukové roboty. Překvapení vždy zažívám také na workshopech, kde lektory jsou právě učitelé, kteří tyto technologie ve výuce používají. Množství sdílení je ohromující.

Na jakou chytrou technologii či aplikaci pro výuku nedáte dopustit?

Jejda, těch by bylo. Líbí se mi aplikace, které si učitel nebo žák - což mám ještě raději - může naplnit svým obsahem. Také mě baví aplikace, které třeba původně nebyly určeny k výuce, ale podařilo se jim dát nějaký výukový rozměr. A jestli musím jmenovat, tak Book Creator, Pic Collage, ChatterPix a Learningapps.com.

Co vám osobně do života přinášejí moderní technologie a co vám z něj naopak berou?

Vlastně nevím, jestli mi technologie něco berou. Na každou překážku nebo nevýhodu se dá dívat i jinak, třeba že se učím, jak se s ní vypořádat. Takže je to vlastně příležitost. Moc se mi líbí, že pomocí sociálních sítí nebo různých „kecálků“ můžu být ve spojení s kýmkoli na světě. Když si teď vzpomenu, můžu napsat do JAR a poprosit o recept na nejoblíbenější jídlo kamaráda, který tam žije. A on mi jich sežene od svých známých mnoho. My si ve třídě vybereme, nakoupíme suroviny a druhý den si jídlo uvaříme.

Pokud byste mohla ve školství jednu věc změnit, co by to bylo?

Pokud by to mohla být jen jedna věc, tak nejspíš přípravu učitelů. I když se spousta věcí mění, zdá se mi, že je ještě pořád co zlepšovat.

Mgr. Petra Boháčková (* 1971)

Vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy. Na pražské ZŠ Dr. Edvarda Beneše učí fyziku, angličtinu a environmentální výchovu, zároveň také zastává funkci zástupkyně ředitele. V současnosti především podporuje své kolegy při využívání moderních technologií ve výuce. Je také ambasadorkou společenství evropských škol eTwinning, v rámci kterého učitelé sdílejí zkušenosti a spolupracují na mezinárodní úrovni. Na téma využití ICT ve výuce přednáší na konferencích a pořádá praktické semináře. O svých učitelských zkušenostech pravidelně píše na blogu dejtemipevnybod.cz.

Další články k tématu