Fyzika je ve mně zakořeněná

Fyzika je ve mně zakořeněná

Učitelství / rozhovor

Už tento měsíc se veřejnost dozví jména vítězů prvního ročníku Ceny Albertus. Na matfyz.cz vám postupně představujeme šest inspirativních učitelů fyziky a informatiky, kteří patří mezi letošní finalisty. Dnes odpovídá na otázky Mgr. Věra Krajčová ze Smíchovské střední průmyslové školy.

Paní učitelka ve mně probudila zájem o fyziku. Díky ní jsem uspěl nejen u maturitní zkoušky, ale také u přijímacího řízení na Imperial College London. A vášeň pro fyziku mě neopouští. Jsem vděčný, že jsem mohl být jejím žákem. – Blahoslav Rataj (bývalý student)

Čím vás naposledy překvapili vaši studenti?

V červnu maturovala moje druhá třída. Kvůli kovidové situaci jsme se na tuto důležitou chvíli nemohli připravovat společně a já jsem měla strach, že se kolektiv rozpadl. Proto jsem měla opravdu velkou radost, když se týden po maturitách, v tu dobu už v červenci, sešla celá naše třída na Petříně k předávání maturitních vysvědčení. A ještě hezčí bylo společné posezení, které pro nás a pro kolegy učitele studenti přichystali. Od 1. září mám novou třídu a doufám, že se nám podaří sžít se stejně dobře jako s tou předchozí.

Je snazší učit fyziku dospívající studenty nebo seniory?

Učit fyziku studenty jakéhokoli věku je zábava, pokud člověk dělá to, co má rád. A já mám fyziku ráda. Dospívající studenti mají nevýhodu, že se fyziku učit musí, což ale nutně neznamená, že se ji učí neradi. Studenti – senioři k nám přicházejí na workshopy, protože chtějí. U obou skupin jde především o motivaci chtít poznat něco nového. A to je moje role.

Pokud byste se nestala učitelkou matematiky a fyziky, kým jiným byste byla?

Byla bych nejspíš muzikantkou – violoncellistkou, takže vlastně člověkem aplikujícím fyzikální poznatky. Anebo bych se starala o medicínskou techniku v nemocnici, což je však také aplikace fyziky. V tomto ohledu je jasné, že mé zaměření je ve mně pevně zakořeněné.

Kde čerpáte energii?

Energii se snažím doplnit spánkem, což se mi ne tak úplně daří, a jinak hudbou, hraním v orchestru a kvartetu, výlety s dětmi do hor a čtením všech možných knížek. Co se týče práce a fyziky, inspirují mě a energií mě dobíjejí kolegové ze SSPŠ a přátelé z Elixíru do škol.

Mgr. Věra Krajčová (* 1980)

Vystudovala Filozoficko-přírodovědeckou fakultu Slezské univerzity v Opavě, nyní je doktorandkou na Přírodovědecké fakultě Univerzity Hradec Králové. Od roku 2004 učí matematiku a fyziku na Smíchovské střední průmyslové škole. Aktivně se účastní konferencí zaměřených na vzdělávání učitelů. Na své domovské škole zbudovala laboratoř fyziky a je zakladatelkou školního Interaktivního vědeckého centra, v rámci kterého pořádá workshopy pro studenty, učitele a seniory. Je také vedoucí regionálního centra Elixír do škol v Praze 5, kde si učitelé předávají zkušenosti.

Další články k tématu