Přeji si více správných lidí na správném místě

Přeji si více správných lidí na správném místě

Učitelství / rozhovor

Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převezmou na konci října Ceny Albertus. Do třetího ročníku bylo nominováno 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Sedm z nich porota vybrala mezi finalisty.

Další osobností ze sedmičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je Ing. Miroslav Mráz, učitel informatiky na Základní škole Labyrinth v Brně.

„Když sleduji, co dokáže s žáky, téměř mu závidím. Pozoruji totiž, že nechává své žáky tvořit. Ať už je to videokanál o vědě, podcast nebo třeba obrovský žákovský projekt vycházející z otevřených dat s návazností na kvalitu života v Brně. Jeho Datavengers bavily mě jako učitele i mé žáky. Kolik jiných učitelů to o sobě může takto říct?“ – (Pavel Hodál, učitel informatiky na ZŠ Bakalovo nábřeží)

Co vám do života přinášejí moderní technologie a co vám z něj naopak berou?

Jsem z generace, o které zpívá vystudovaný informatik Pokáč v písničce Vymlácený entry. Nejvíce si cením téměř neomezeného přístupu k informacím a znalostem celého světa díky internetu. Na druhou stranu musím přiznat, že nekonečná vlákna na sociálních sítích a zajímavých videí na Youtube mi berou víc, než dávají. Naštěstí mám relativně dost práce a volný čas se snažím trávit aktivně s rodinou a sportem.

Je těžší učit žáky, anebo školit učitele?

Učitelé si často školení sami vybírají, chodí na ně dobrovolně ve svém volném čase, s vnitřní motivací a chutí dozvědět se o konkrétním tématu něco více. Zkuste si ale představit sebelepší školení, které by bylo povinné, trvalo průměrně šest hodin denně, pět dní v týdnu, deset měsíců v roce. Jsem rád, že mám kolegy a žáky, díky kterým mě baví chodit do práce a díky kterým jsou výzvy tohoto druhu „školení“ obohacující a smysluplné – nutí mě neustále reflektovat dění ve světě, vzdělávat se, poznávat, v jakém světě současní žáci žijí, co je pro ně důležité a co přínosného jim jako učitel ve výuce mohu zprostředkovat.

Co pro vás znamená spojení „informatické myšlení“?

Informatické myšlení je pro mě způsob uvažování, který může ve svém životě uplatnit kdokoli k tomu, aby lépe komunikoval, pracoval s chybou jako důležitou součástí učení se a hledal co nejlepší řešení daného problému, nejen za využití digitálních technologií.

Pokud byste mohl ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?

Přál bych si, aby bylo stále více správných lidí na správném místě. Ačkoli jsem ve školství krátce, vidím kolem sebe spoustu signálů svědčících o tom, že se v tomto ohledu dějí pozitivní systémové kroky.

Ing. Miroslav Mráz (* 1988)

Vystudoval anglickou filologii a aplikovanou ekonomii na Univerzitě Palackého v Olomouci a finance na Masarykově univerzitě v Brně. Několik let sbíral zkušenosti v soukromém sektoru, nejprve jako specialista nových médií ve Škoda Auto a posléze jako specialista vzdělávání ve firmě Kentico Software. Po absolvování doplňujícího pedagogického studia začal v roce 2019 pracovat jako učitel informatiky na Základní škole Labyrinth v Brně, kde působí dodnes. Je zároveň vedoucím DIGI centra a Lego inovačního studia Brno zřízeného pod hlavičkou Elixíru do škol. V rámci těchto aktivit organizuje workshopy a vede semináře pro učitele zaměřené na smysluplné využití digitálních technologií ve výuce. Své žáky vede ke kritickému myšlení a tvořivosti, a to mimo jiné formou nejrůznějších projektů, jako je založení Youtube kanálu školy popularizujícího vědu či zřízení online vzdělávací platformy Datavengers zaměřené na rozvoj datové gramotnosti a práci s daty.

Další články k tématu