Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky už příští týden převezmou Ceny Albertus. Do třetího ročníku bylo nominováno 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Sedm z nich porota vybrala mezi finalisty.
Šestou osobností ze sedmičlenné skupiny finalistů, které vám na matfyz.cz představujeme, je dr. Stanislav Gottwald, učitel matematiky a fyziky na Gymnáziu Špitálská.
Pan učitel do své výuky dává všechno, zejména při provádění a vysvětlování experimentů. Pokaždé byl ochotný podat pomocnou ruku, a to nejen v souvislosti se studiem přírodních věd. Jeho zapálení pro výuku mi bylo hlavní inspirací pro studium učitelství na MFF UK. – Filip Hložek (bývalý student)
Čím vás naposledy překvapili vaši studenti?
Studenti mě jen tak nepřekvapí, jsem u nich připraven snad na všechno. Vím, že jsou kreativní, šikovní a schopní dělat nevídané věci. Vážím si jejich přístupu k životu a pořád mě těší, že se někdy chovají lépe než ti, co by jim měli být příkladem. Spíš než slovo „překvapí“ bych proto použil slovo „potěší“. Takových potěšení je celá řada. Studenti mi dělají radost snad každou hodinu, když něco vymyslí, kladou chytré otázky apod. A nemusí jít o žádné převratné věci, stačí maličkost.
Poslední dobou mi dělají radost také mí bývalí studenti, když mi dávají vědět, jak se dostávají na vysoké školy a jak se jim daří. Jeden z nich mi nedávno napsal: „Chtěl jsem ti poděkovat za podporu při zakládání Tech klubu a při přihlašování na univerzitu do USA. Už měsíc se tu učím a řekl bych, že úsilí stálo za to, i když tvoje Vybrané kapitoly byly rozhodně zajímavější než místní fyzika...“ Tak tím mne potěšil a vlastně i překvapil.
Na jaký moment z hodin fyziky nikdy nezapomenete?
Nikdy nezapomenu na to, když jsem jako žák o hodině fyziky zjistil, že tuha vede. Paní učitelka nám zapojila takové ty klasické vývody napětí, které bývají v učebnách fyziky ve stolech, a my jsme tam přikládali kružítko a z té tuhy se nádherně kouřilo… Jako učitel zažívám stále něco zajímavého. Hodně studentů například vzpomíná na to, jak jsem střílel ze vzduchovky nebo jak jsem téměř zapálil katedru, když jsem předváděl jiskrový výboj přes autíčko, které převáželo benzín.
Pokud byste mohl ve školství změnit jednu věc, co by to bylo?
Asi méně administrativy, nebo více kvalitních učitelů fyziky.
Odkud čerpáte energii?
Především od svých studentů na gymnáziu, z jejich nadšení, entuziasmu, neotřelých nápadů a humoru. Vzájemný kontakt mne prostě nejvíc nabíjí. Někdy lituji, že toho nestíhám víc: učit všechny třídy, stíhat všechny srazy, pohovořit si s každým současným i bývalým studentem. Všichni jsou pro mě zajímaví a inspirující, přičemž řada z nich jsou opravdovými osobnostmi. Mám radost, že se s nimi mohu setkávat. Dále mi energii dodávají nadšení kantoři zapojení především v projektu Heuréka a Elixír do škol.