Po delší pauze opět přinášíme nový článek o základech pravidel bridže. Již jsme vysvětlili, jak přibližně bridžová hra vypadá, co jsou to zdvihy a jak se při jejich uhrávání uplatní trumfy. V dnešním díle přidáme poslední dílek skládačky, ukážeme si totiž, jak se určuje, kdo bude hlavní hráč, kolik zdvihů bude mít za úkol uhrát a kterou barvu bude moci využít jako trumfy. Jinými slovy si nastíníme základy dražby a pro jejich lepší pochopení si také řekneme něco k systému bodování v bridži.
Cíl dražby
Pod slovem dražba si nejspíš většina lidí představí aukci, třeba uměleckých děl, kde se lidé předhánějí v částkách, které jsou ochotni nabídnout za vytoužený předmět. V bridži funguje podobný princip, hráči však usilují o to získat pro svůj pár body a za tímto účelem se předhánějí v nabídkách, kolik zdvihů uhrají. Pár, jehož nabídka už nebyla ničím přebita, se zavázal uhrát daný počet zdvihů. V případě, že uspěje, je odměněn body, pokud však neuspěje, získává body soupeř.
Od dražby uměleckých děl se ta bridžová ovšem v jedné věci zásadně liší. Jejím cílem totiž není pouze přebít nabídku soupeřů, ale existují zde i odměny za to, když se pár zaváže uhrát velký počet zdvihů. Úkolem páru je tedy v dražbě odhadnout, zda mohou se svými kartami uhrát více zdvihů než soupeři, a pokud ano, pak musí také odhadnout, jestli mohou uhrát dokonce tolik, že by dosáhli na speciální odměnu.
Jak se draží?
Není to ovšem jen tak, hráči se mohou dorozumívat pouze pomocí dražebních hlášek, nemají vůbec dovoleno mluvit ani jinak naznačovat. Podobně jako při sehrávce přicházejí hráči na řadu po směru hodinových ručiček. Hráč, který je na řadě, může současnou nabídku buď přebít (a to i pokud ji učinil jeho partner), nebo s ní může souhlasit, čemuž se říká pasovat. Hráč, který chce učinit nabídku, sdělí pomocí dražební hlášky počet zdvihů, které se zavazuje uhrát, a barvu trumfů. Ve chvíli, kdy s nabídkou souhlasili všichni tři ostatní hráči, je tato nabídka uzavřena a stává se z ní závazek, který se vítězný pár pokusí splnit. Pro účely dražby jsou bridžové barvy seřazeny vzestupně: trefy, kára, srdce, piky, a namísto přebití aktuální nabídky vyšším počtem zdvihů ji lze přebít stejným počtem zdvihů při vyšší barvě trumfů. Tedy pokud někdo nabízí, že uhraje 8 zdvihů ze 13, přičemž trumfy by byly trefy, lze místo toho zadražit hlášku, která by představovala závazek například 8 zdvihů se srdci jako trumfy. Speciálně lze vždy nabídnout uhrání stejného počtu zdvihů v beztrumfové hře.
Minimální počet zdvihů při první učiněné nabídce, tedy něco jako vyvolávací cena, je navíc 7 zdvihů ze 13. Je tedy nutno vždy nabídnout více než polovinu celkového počtu zdvihů. Pokud by se stalo, že by se nikdo z hráčů neodhodlal tolik nabídnout, rozdání by bylo „propasované“, nebyly by uděleny žádné body a karty by se přemíchaly a znovu rozdaly. Z toho je vidět, že pro odhalení všech situací, kdy má jeden z párů potenciál získat alespoň 7 zdvihů, není možné čekat, až bude mít jeden z hráčů jistotu získání tolika zdvihů pouze podle svých karet. Mnohem pravděpodobnější jsou třeba situace, kdy jeden z hráčů v páru získá svými kartami 4 zdvihy a jeho partner 3, což už dohromady dává většinu.
Hráči proto používají v dražbě svůj vlastní jazyk, kdy jednotlivým dražebním hláškám přidělí různé významy a jejich použitím si navzájem předávají informace o svých kartách. Tedy to, že se jeden z hráčů nabídne uhrát 7 zdvihů s trefy jako trumfy, vůbec neznačí zájem o takový závazek, pouze to partnerovi sděluje informace o svých kartách a navíc se od partnera očekává, že tuto nabídku přebije, čímž zase předá další informace zpátky. Po několikeré takové výměně informací už mají oba hráči dobrou představu o tom, jaký závazek by bylo dobré hrát, a zde se pokusí dražbu ukončit.
Samozřejmě se může stát (a také se to běžně stává), že si hráči předávají informace příliš dlouho, čímž si neustále zvyšují závazek, až se nakonec zaváží k něčemu, co nesplní, a body získá soupeř. Také se stává, že se hráči z obou partnerství navzájem předražují, a kvůli tomu nedojde k výměně všech potřebných informací a konečný závazek je příliš vysoký, příliš nízký nebo je dokonce zvolena špatná barva trumfů. Všechny tyto aspekty činí dražbu velmi zajímavou a dokonce ani ti nejlepší hráči na světě nedokáží za všech okolností zvolit správný závazek.
Závazky v bridži a jejich hodnocení
Nyní si ještě doplňme poslední základy bridžové terminologie. Místo toho, aby se pokaždé říkalo, že závazkem je uhrát např. 7 zdvihů s piky jako trumfy, je dražební hláška, která toto uvádí, označena 1 pik. Závazky, které udávají minimální možný počet zdvihů, tedy 7, jsou označeny číslem 1, pro 8 zdvihů číslem 2 atd., až pro všech 13 zdvihů jsou označeny číslem 7. Kromě informace o počtu zdvihů nese každá hláška i informaci o barvě trumfů, v případě, že se jedná o beztrumfovou hru, je bridžová hláška označena např. 1 BT, což je zkratka pro Bez Trumfů. Jednotlivé závazky lze tedy uspořádat od nejmenšího po největší jako 1 tref, 1 káro, 1 srdce, 1 pik, 1 BT, 2 trefy, 2 kára, …, 7 piků, 7 BT. Navíc se trefová a kárová barva v bridži označují jako levné barvy, srdcová a piková jako drahé a závazky, které tyto barvy využívají jako trumfy, se označují levné a drahé závazky.
Pokud se pár zaváže uhrát závazek a splní jej, dostane jako základ 50 bodů a potom za každý zdvih, kterým překoná počet 6 zdvihů, dalších 20 v případě levných či 30 v případě drahých barev a hry bez trumfů. Navíc v případě, že závazkem je hra bez trumfů a hlavní hráč tento závazek splní, dostane pár navíc 10 bodů. Takže pokud je závazek 2 kára, ale páru se podaří uhrát zdvihů 10 (přestože stačilo 8), dostane jako odměnu základních 50 bodů a dalších čtyřikrát 20 bodů za sedmý, osmý, devátý a desátý zdvih. Dohromady by tedy získal 130 bodů. Úplně stejný počet by získal, kdyby závazek zněl 1 káro, 3 kára nebo 4 kára. Podobně, kdyby trumfy byly piky a hlavní hráč by uhrál 10 zdvihů, dostal by jeho pár 50 + 120 = 170 bodů, nebo pokud by se hrálo bez trumfů a uhrál by stejný počet zdvihů, získal by s partnerem 50 + 120 + 10 = 180 bodů. Je tedy poměrně velký rozdíl, jestli hráči hrají levný nebo drahý závazek, ale mezi drahým a beztrumfovým závazkem je rozdíl minimální (avšak přece nějaký). V případě, že by se hlavnímu hráči závazek nepodařilo splnit, nezískal by žádné body, a jeho soupeři by dostali 50 bodů za každý zdvih, který mu ke splnění chyběl.
Ptáte se, proč tedy hráči riskují ztrátu bodů a hrají vyšší závazky, když i za ty nejnižší by měli při stejném počtu zdvihů tolik bodů? Důvodem jsou právě následující odměny (prémie) za vysoké závazky. Celoherní závazek je takový, kdy se pár zaváže uhrát alespoň 9 zdvihů v beztrumfové hře, 10 zdvihů v drahém závazku nebo 11 v levném. Za následné splnění takového závazku je pár kromě běžných bodů odměněn i prémií ve výši 250 bodů. Dále malý a velký slem jsou závazky, kdy se pár zaváže uhrát 12, resp. všech 13 zdvihů v jakékoliv barvě či závazku bez trumfů. Za malý slem je prémie 750 bodů, za velký 1250 bodů. Tyto prémie jsou tak vysoké, že se hráčům vždy vyplatí vyměnit si dražebními hláškami několik informací a tím zjistit, jestli by třeba alespoň na celoherní závazek nemohli dosáhnout. Je však vidět, že celoherní závazek bývá nejsnazší uhrát ve hře bez trumfů, případně ve drahém závazku. Samozřejmě bývá také někdy správné vydražit levný celoherní závazek, není to ovšem tak časté, neboť uhrát 11 zdvihů ze 13 je už vysoké číslo.
V následující tabulce je uvedeno, kolik bodů je za vydražení a následné splnění všech závazků. Za každý zdvih, který hlavní hráč získal navíc oproti tomu, ke kolika se zavázal (takovým zdvihům se říká nadzdvihy), dostává, jak bylo zmíněno výše, 20 bodů v případě levných závazků a 30 bodů v drahých a beztrumfových závazcích.
Trefy | Kára | Srdce | Piky | BT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 70 | 70 | 80 | 80 | 90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 90 | 90 | 110 | 110 | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 110 | 110 | 140 | 140 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 130 | 130 | 420 | 420 | 430 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 400 | 400 | 450 | 450 | 460 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 920 | 920 | 980 | 980 | 990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 1440 | 1440 | 1510 | 1510 | 1520 |
Rekapitulace a příklad
Už víme, jak probíhá sehrávka i dražba, udělejme tedy na závěr rekapitulaci toho všeho. Každému hráči je na začátku rozdáno 13 karet. Hráč, který karty míchal a rozdával, je na řadě jako první. Buď zadraží nějakou hlášku, minimálně 1 tref, čímž už nabízí uhrání alespoň 7 zdvihů, nebo pasuje. Dále hra pokračuje po směru hodinových ručiček a každý z hráčů dá buď vyšší nabídku, nebo pasuje. V momentě, kdy všichni tři ostatní hráči pasovali, je dražba u konce a pár, jehož nabídka zůstala nepřebita, má nyní za úkol závazek uhrát. Hlavním hráčem je ten z páru, který konečnou barvu trumfů navrhl jako první (obdobně pro závazek bez trumfů). Tedy pokud byla všemi zapasována 4 srdce, která zadražil hráč na Východě, avšak byl to jeho partner na Západě, který v úvodu dražil 1 srdce, stane se právě Západ hlavním hráčem, zatímco Východ bude do konce partie tichým hráčem.
Hráč po levici hlavního hráče (tedy sedící po směru hodinových ručiček) jako první vynáší kartu do úvodního zdvihu. Karty tichého hráče se potom vyloží na stůl a o jejich hraní rozhoduje hlavní hráč. Zdvih získává nejvyšší karta zahraná ve zdvihu, případně nejvyšší trumf, a hráč, kterému tato karta patřila, vynáší do dalšího zdvihu. Jakmile jsou všechny zdvihy odehrány, vyhodnotí se, jestli hlavní hráč závazek splnil či ne, a podle toho jsou přiděleny body. V další partii se pak hraje s nově rozdanými kartami a celý proces se opakuje.
Možná si říkáte, že přece čím lepší karty hráči dostanou, tím více bodů budou moct získat, a tedy že to celé hodně závisí na štěstí. Tento prvek náhody je odstraněn tím, že úplně stejné rozdání odehrají ostatní hráči i na jiných stolech a porovná se, kolik bodů dokázali s těmi kartami získat oni. To znamená, že i když soupeři získali nějaké body, ale přesto nepředvedli dobrý výkon, bude jejich výsledek v porovnání s ostatními horší, a právě vy tedy získáte body.
Domácí úkol
Všechno, co zde bylo dosud probráno, si můžete procvičit na následující úloze:
Určete, v jaké barvě trumfů (nebo hře bez trumfů) může pár hráčů
sedících na N a S uhrát nejvíce zdvihů a za jaký závazek dostanou
nejvíce bodů. Uvažujte ideální hru soupeřů a nezapomeňte, že právě
oni vynáší první kartu.
Pro zvídavé a nedočkavé čtenáře jsme vytvořili web Sportujemehlavou.cz, kde si o bridži můžete číst, než vyjde další díl tohoto seriálu.
Mohlo by vás také zajímat:
Český
tým opět dobyl Univerziádu
Bridžový
seriál IV: Letní opakování
Bridžový
seriál III: Trumfové závazky v bridži
Bridžový
seriál II: Ukázka bridžové partie
Bridžový
seriál I: Co je vlastně bridž
Karban na
Matfyzu