IT experti jsou nedostatkovým zbožím, říká Petr Rešl ze ŠKODA AUTO

IT experti jsou nedostatkovým zbožím, říká Petr Rešl ze ŠKODA AUTO

Informatika / rozhovor

Původně pracoval jako redaktor a produkční v médiích, pak se ovšem vrátil k vystudovanému oboru. Absolvent Matfyzu Petr Rešl už více než 20 let zabezpečuje chod informačních technologií v mladoboleslavské ŠKODA AUTO.

Počítače dnes podporují všechny oblasti provozu firmy ŠKODA AUTO. Informační technologie stojí za celým výrobním procesem, vývojem přístrojů a nezbytné jsou například při testování aerodynamiky nebo během provádění crash testů. V mladoboleslavské firmě se o IT stará šest oddělení a přes 350 expertů. Velká část z nich vyvíjí a spravuje aplikace, třetina pak zajišťuje řízení, plánování a provoz IT infrastruktury a služeb. V současnosti se nejvíce rozšiřují týmy v oblasti connected car a digitálního marketingu, architektury a bezpečnosti.

Jak říká Petr Rešl, vedoucí IT oddělení pro oblast výroby a logistiky: „Význam práce IT expertů se ukáže tehdy, když něco nefunguje. Takže největší pochvalou pro nás je, když si nikdo nestěžuje."

Pane Rešle, jaké technologie aktuálně používáte ve ŠKODA AUTO?

Najdete u nás téměř všechny nejmodernější IT technologie od všech světových výrobců. Uvedu-li čísla, naše datová síť překročila hranici 100 000 portů a propojuje přes 5 000 serverů, 14 000 PC a dalších 5 000 koncových zařízení ve výrobě. Vyvíjíme a provozujeme přes 800 aplikací a systémů pro 18 000 uživatelů. Testujeme stále nové možnosti, například prediktivní analýzy v prodeji i ve výrobě, drony v logistice nebo rozpoznávání obrazu.

Škoda se v minulosti pyšnila také nejvýkonnějším superpočítačem v České republice. Platí to stále?

V České republice nás s výkonem 1 400 TFLOPS přeskočilo Národní superpočítačové centrum v Ostravě. To je pro rozvoj vědy a vzdělání u nás skvělá zpráva. Stále ale zůstáváme největším výpočetním centrem v komerční oblasti ve střední a východní Evropě. Výkon našich HPC clusterů přesahuje 1 000 TFLOPS a každoročně jej navyšujeme.

Proč je třeba výkon neustále zvyšovat?

Největší nároky mají výpočty vnitřní a vnější aerodynamiky, simulace crash testů a ochrany chodců, dále strukturální výpočty, proudění a tepelná výměna v motorovém prostoru, ale provádíme například i simulace ohřívání, rozmrazování a špinění vozu. Generujeme také miliony fotografií ze 3D modelů pro internetový konfigurátor nových vozů. Denně se spouští tisíce úloh, které vytvářejí terabyty dat.

Zvyšuje se tak potřeba kapacity úložiště. Proto teď máte nové datové centrum, které mohli vidět i naši studenti?

Přesně tak. Letos například uvedeme do provozu nový modul datového centra s přímým vodním chlazením. Obě naše datová centra splňují nejvyšší provozní i bezpečnostní nároky a patří mezi nejmodernější v Evropě.

Digitalizace nás v současnosti rychle a úspěšně zahlcuje. Co nás čeká v automobilové branži?

Nejde jen o technický vývoj a návrhy aut, ale mění se i výroba. Takzvaný průmysl 4.0 se neobejde bez spolupráce lidí a strojů, digitalizace proniká i do hledání nových zaměstnanců. Jsme přítomni u nejmodernějších inovací v oblasti IT. Avšak IT ve firmě produkující automobily je v jiné situaci než například v bankovním sektoru. Banka může změnit produkt ze dne na den, s tím i procesy a programy. Model vozu je podporován IT několik let, od vývoje přes výrobu, logistiku, marketing, prodej i servis. My musíme být u radikálních proměn obezřetní.

Petr Rešl ve ŠKODA AUTO v minulosti vedl Multimedia tým, stál u zrodu pavilonu ŠKODA v Autostadtu ve Wolfsburgu, založil oddělení IT bezpečnosti a osm let řídil informační technologie pro oblast technického vývoje. Poslední tři roky byl vedoucím oddělení IT Services, kde zodpovídal za kompletní IT infrastrukturu od mobilních telefonů až po datová centra. Zmíněný záběr se mu nedávno rozšířil o IT pro oblast výroby a  logistiky.

ŠKODA AUTO se nevyhýbá spolupráci se studenty a čerstvými absolventy. Studentům nabízíte témata pro diplomové práce či stáže. Jak těžce se dnes shánějí noví zaměstnanci? Jsou experti přes IT v ČR nedostatkovým zbožím?

V posledních dvou letech jich je kritický nedostatek nejen v ČR, ale v celé střední Evropě. Firmy se o IT experty přetahují, a pokud někdo něco opravdu umí, může si vybírat z řady nabídek. Museli jsme si také připustit, že se fluktuace mladých lidí stále zvyšuje. Snažíme se získat vysokoškoláky na praxi, vybíráme je do trainee programu, hledáme společné výzkumné projekty.

Vy jste však opačným příkladem. Své firmě zůstáváte věrný už přes dvě dekády. Jací jsou dnešní matfyzáci, s kterými spolupracujete?

Zatím jich u nás moc není, ale těch několik, kteří tu jsou, práce ve ŠKODA AUTO zaujala a zůstávají u nás. ŠKODA AUTO už není jen automobilka, ale moderní inovativní firma, která staví nové business modely mj. na zpracování dat. Navíc IT je v koncernu Volkswagen tak rozmanité, že kvůli změně zaměření, projektu, týmu či země není třeba hned měnit zaměstnavatele. Máme možnost pracovat na společných IT projektech a vyměňovat si zkušenosti s kolegy ze sesterských značek jako Porsche, Audi, Volkswagen, Bentley, Seat nebo MAN či Scania.

Pokud se vrátíme k výzkumným projektům, kde vidíte nejvyšší potenciál spolupráce s Matfyzem?

Nyní vidím nejvyšší potenciál na poli umělé inteligence a datové analýzy - ať už v oblasti prodeje nebo zákaznických dat. A také v oblasti plánování a samotné výroby, kde se již dnes objevují první vlaštovky v podobě prediktivních modelů. Matematika a informatika se stávají významnými aplikovanými vědami a to je pro matfyzáky vynikající zpráva. Bez programování a statistiky se dnes v podstatě žádné velké firmy neobejdou a na cestě k umělé inteligenci, kam vývoj nezadržitelně směřuje, bude potřeba vyřešit celou řadu matematických problémů, převážně v oblasti algoritmického učení.


Mohlo by vás také zajímat:

Škodovka láká do svých řad datové analytiky, počítačové lingvisty i vývojáře aplikací

Využití matematických simulací ve vývoji motorů ŠKODA AUTO

Tento článek jsme automaticky naimportovali z předchozího redakčního systému. Pokud se v něm něco pokazilo, dejte nám prosím vědět.