Vývoj počítačových her vybojoval první match

Vývoj počítačových her vybojoval první match

Informatika / článek

Nový magisterský obor Vývoj počítačových her má za sebou první úspěšný semestr. O tom, co se zadařilo a co se chystá dál, píše garant a iniciátor vzniku celého oboru, vývojář Jakub Gemrot z Katedry softwaru a výuky informatiky MFF UK.

Minulý rok se na poli počítačových her událo mnohé. Kromě toho, že vyšla spousta pokračování známých herních titulů, se průměrný rok hráče v USA zvýšil na 35 let, Japonci cestují se soundtrackem k Final Fantasy po operách a newyorská opera uvedla adaptace soundtracků počítačových her (což ji údajně zachránilo před krachem) a na Matfyzu se nově otevřela specializace Vývoj počítačových her. Poslední jmenovaná událost znamená, že Matfyz jako první veřejná vysoká škola u nás a na Slovensku nabízí formální studium vývoje počítačových her.

Nová specializace nasadila od začátku ostré tempo. Vzbudila zájem místních herních studií, takže všechny studentské týmy pracovaly pod vedením mentorů z herního průmyslu. V rámci studia se tak studenti potkávali s reálnou praxí a s vhledem zkušených profesionálů. Prezentace herních prototypů proběhla pod záštitou neziskové organizace České hry a Microsoftu v neformálních prostorách Impact Hubu. Ocenění nejlepší studentské hry získala adventura Time Lapsus se spoustou ručně kreslených lokací s odkazy na pop kulturní fenomény a zábavný příběh. Za grafikou stojí studenti Ateliéru interaktivní a animované tvorby z ZČU v Plzni, která se k projektu Vývoje počítačových her nově připojila.

Studenti se v rámci praktik začali pravidelně zapojovat do game jamů, mezinárodních virtuálních akcí, při kterých týmy studentů, nadšenců i profesionálů mají 48 nebo 72 hodin na vytvoření malé hry. Během každého jednotlivého jamu vzniknou celosvětově i tisícovky her, ze kterých nezřídka vzejdou i úspěšné herní tituly. Dnes už mají jamy ve světě dlouholetou tradici, a tak jsme u nás přivítali už i několik studentů z různých států, kteří byli shodou okolností v době konání akce v Praze. A právě i díky jamům se na Vývoj přihlásili tři studenti ze zahraničí.

Samozřejmě nejsme s počítačovými hrami u nás tak úplně sami, třeba na Masarykově univerzitě již také předmět Vývoje počítačových her několik let běží. Pomalu tak vzniká myšlenka na oficiální soutěž o Nejlepší studentskou hru roku, která by byla pořádána v rámci některého z herních festivalů či herních konferencí u nás (Game Day v Třeboni, Game Access v Brně nebo Game Developer Session v Praze).

Na západě není studium počítačových her žádnou novinkou, jen v USA je přes 400 akreditovaných vysokoškolských oborů, které se zabývají právě hrami. Počítačové hry tedy táhnou a doufám, že za tři až čtyři roky většinu z těchto zájemců přivítám právě u nás.


Mohlo by vás zajímat:

PragoFFest 2016
Ve výukových hrách je budoucnost, říká vývojář
Československo 38–89 je nejlepší výukovou hrou roku 2015
Bot z MFF UK

Tento článek jsme automaticky naimportovali z předchozího redakčního systému. Pokud se v něm něco pokazilo, dejte nám prosím vědět.