Umělá inteligence píše divadelní hru

Umělá inteligence píše divadelní hru

Informatika / článek

Původně české slovo „robot“ oslaví v lednu příštího roku sto let od vstupu do našeho slovníku. Čapkovo drama R.U.R. bylo první hrou právě o tomto tématu. Jaké by to ale bylo, kdyby naopak roboti napsali hru o člověku, možná přímo o Karlu Čapkovi? Se současným stavem poznání si už lze troufnout prakticky na cokoliv. Umělá inteligence se bude čím dál víc stávat běžnou součástí našich životů a divadlo může být jedním z experimentálních prostorů.

Dílo R.U.R. má spojitost také s naší fakultou. Pod tímto nickem už mnoho let vystupuje v online světě dr. Rudolf Rosa, výzkumný pracovník z Ústavu formální a aplikované lingvistiky (ÚFAL) MFF UK a člen týmu PRG.ai, iniciativy, jež si klade za cíl vytvořit z Prahy světové centrum umělé inteligence. Právě v této komunitě se nedávno zrodil nápad propojit science fiction, Karla Čapka, divadlo a počítačové zpracování a generování jazyka.

Tým badatelů z ÚFALu, Švandova divadla a DAMU tak v loňském roce připravil projekt, který v sobě spojuje zdánlivě nesourodé disciplíny: zpracování dat, počítačovou lingvistiku, scenáristiku, dramaturgii a nastudování hry divadelním souborem.

Řešitelský tým (foto: archiv THEaiTRE)

Projekt s názvem THEaiTRE: Umělá inteligence autorem divadelní hry? získal perfektní hodnocení v programu Éta administrovaném Technologickou agenturou ČR, který je zaměřený na podporu společenských, humanitních a uměleckých věd v aplikovaném výzkumu.

Jak říká vedoucí projektu Rudolf Rosa: „V současné době jsme v počítačovém zpracování textu ve stavu, kdy vygenerovat automaticky scénář divadelní hry by už mohlo být možné, ale podle našich informací se o to dosud nikdo nepokusil. S generováním divadelních her totiž souvisí zejména nedostatek dat. Náš systém funguje na strojovém učení. Když bychom mu dali přečíst tisíce her, on se naučí, jak má hra vypadat, a na základě toho pak může generovat ty svoje. To ale v současnosti nejde tak jednoduše, volně dostupných her je na internetu minimum. Je to tedy výzva.“

Úkolem matfyzáckého týmu bude rozšířit výzkum počítačové lingvistiky o práci se scénáři a propojit divadelní práci s metodami umělé inteligence. Rudolf Rosa věří, že se nadšení brzy přelije i na další výzkumné skupiny a že práce s umělou inteligencí se stane běžnou součástí moderního experimentálního divadla. Také proto by měl být jejich systém v budoucnosti volně k dostupný, tak aby jej mohly využít i další umělecké soubory a jiní zájemci.

Tým DAMU bude zkoumat divadelní hry z hlediska možnosti jejich automatického generování. Výslednou hru nastuduje soubor Švandova divadla.

A jak tento experiment vnímají sami divadelníci? „Cítíme obavu z všudypřítomného obklíčení technikou, která o nás na každém kroku sbírá informace a je v jejich využívání stále sofistikovanější. A tak jsme zvědaví, jestli by robot skutečně uměl napsat dobrou divadelní hru o čtyřech jednáních, pokud do něj nasypeme dostatek instrukcí a dat. Jistá skepse je na místě, protože divadlo je světem emocí, podtextů, osobního kontaktu a složitých mezilidských vztahů, ale třeba to umělá inteligence opravdu zvládne. Samotné setkání nás divadelníků s lidmi žijícími v úplně odlišném exaktním prostředí techniky a velkých dat je obohacující,“ říká ředitel Švandova divadla a pedagog DAMU Daniel Hrbek.

Premiéra první hry psané umělou inteligencí se uskuteční v lednu příštího roku, sto let po prvním uvedení Čapkova dramatu R.U.R.


Mohlo by vás také zajímat:

Prof. Barták: Umělá inteligence lidskou nepřekoná

Tento článek jsme automaticky naimportovali z předchozího redakčního systému. Pokud se v něm něco pokazilo, dejte nám prosím vědět.