Štvalo nás, jak těžké je najít dobré vzdělávací materiály

Štvalo nás, jak těžké je najít dobré vzdělávací materiály

Informatika / článek

„Vzdělání je obrovská investice, a přesto je volba materiálů střelbou do neznáma,“ říkají autoři projektu KnowledgePicker. Se svou webovou aplikací se probojovali až do finále mezinárodní soutěže Imagine Cup.

Online finále soutěže Imagine Cup
Online finále soutěže Imagine Cup

Imagine Cup je soutěž, kterou pro studenty z celého světa pořádá firma Microsoft. Každý rok se jí účastní tisíce mladých inovátorů. Letos mezi nimi byli i posluchači Matfyzu Jana Řežábková a Jan Joneš. Do soutěže, které se přezdívá technologická olympiáda, se přihlásili s projektem KnowledgePicker.

Jde o webovou aplikaci shromažďující odkazy na vzdělávací materiály různého druhu a zaměření, ať už se jedná o knihy, kurzy či libovolné webové stránky. Ty jsou dále organizované podle témat a náročnosti. Sami uživatelé materiály hodnotí a v aplikaci si z nich sestavují seznamy, které mohou být zároveň inspirací pro ostatní.

„Štvalo nás, jak těžké je najít dobré materiály, kdykoliv si chceme rozšířit obzory. Na webu sice existují seznamy materiálů pro určitá témata, lidé se ptají na fórech, ale tyto stránky není snadné najít a jedno centrální řešení dosud neexistovalo. Přitom podobné platformy úspěšně existují pro cestování, četbu, filmy nebo spotřební produkty,“ přibližuje hlavní motivaci Jana Řežábková.

Studenti magisterského oboru Umělá inteligence na projektu pracují necelé dva roky. Před půl rokem aplikaci oficiálně spustili a minulý měsíc s ní reprezentovali Českou republiku na finále Imagine Cup. Soutěž má celkem čtyři kola, to předposlední finálové (World Finals) probíhá tradičně v Seattlu. Letos však muselo být kvůli pandemii přesunuto do online prostoru.

„V prvním kole bylo potřeba sepsat cirka pětistránkový popis projektu s důrazem na použité technologie a natočit tříminutové demo. Během finále jsme živě točili tříminutové demo a následně před porotou složenou především z Cloud Advocates Microsoftu prezentovali naše řešení a odpovídali na dotazy,“ líčí průběh soutěže Jan Joneš, který v minulosti pracoval pro společnost Manta a má za sebou již několik projektů zaměřených na mobilní aplikace či webové stránky.

Do finálového kola postoupilo celkem 39 projektů. Soutěžilo se ve čtyřech kategoriích – Health, Education, Earth a Lifestyle. KnowledgePicker byl zařazen mezi osm nejlepších v kategorii Education.

Přestože do posledního kola (World Championship) se matfyzáci nedostali, a nemohli tudíž soutěžit o hlavní cenu v podobě 75 tisíc amerických dolarů, grantu a konzultace u CEO Microsoftu, účasti v soutěži nelitují. Dala jim totiž řadu cenných zkušeností.

„Během soutěže jsme absolvovali přednášky, jak správně prezentovat projekt. Seznámili jsme se s aktuálními i minulými soutěžícími a s několika zaměstnanci Microsoftu. Od nich jsme dostali i cennou zpětnou vazbu a s některými jsme zůstali v kontaktu,“ hodnotí účast Jana, která vedle informatiky vystudovala také chemii na Přírodovědecké fakultě.

Projekt KnowledgePicker rozvíjejí studenti dál. Jejich platforma aktuálně nabízí přes 400 témat zaregistrovaných uživateli a kolem 200 ohodnocených materiálů převážně technického zaměření. V současnosti se mladí tvůrci zaměřují mimo jiné na propagaci, aby se o projektu dozvědělo co nejvíce lidí a potenciálních uživatelů, kteří budou do aplikace přidávat další témata a tipy.

„Pracujeme také na systému pro automatické přidávání materiálů z internetu a na zjednodušení uživatelského rozhraní. Naším cílem je, aby platforma byla užitečná pro všechny, kteří se chtějí něco nového naučit. Chceme, aby se tu lidé vzájemně inspirovali a rozšiřovali si obzory,“ uzavírá Jan Joneš.