Ostravští studenti pošesté na Matfyzu

Ostravští studenti pošesté na Matfyzu

Fakulta / článek

Ve dnech 2. 11. až 4. 11. 2022 se již pošesté uskutečnila exkurze studentů 3. ročníků z Wichterlova gymnázia v Ostravě, které je fakultní školou MFF UK. Účast byla zatím nejvyšší, přijelo 34 studentů v doprovodu tří pedagogů.

Středeční odpoledne strávili ostravští studenti v Troji. Meteorolog Michal Žák je zasvětil do problematiky klimatických změn, Katedru fyziky nízkých teplot jim představil Emil Varga, Ústav částicové a jaderné fyziky pak Vojtěch Pleskot. S možnostmi výzkumů pomocí oční kamery seznámila studenty Martina Kekule z Katedry didaktiky fyziky. Ochutnávku z matematiky absolvovali společně s Martinem Rmoutilem z Katedry didaktiky matematiky.

Ve čtvrtek dopoledne se gymnazisté přesunuli na odborná pracoviště Fyzikálního ústavu na Karlově. Václav Profant a Jozef Veselý je nechali nahlédnout do světa biomolekul a elektronové mikroskopie. Výzkum kovových materiálů za extrémních podmínek představil Jiří Prchal a pozorování atomů bez mikroskopu přiblížil Stanislav Daniš. Odpoledne se od kolegy Jindřicha Libovického studenti dozvěděli, jak funguje strojový překlad pomocí neuronových sítí. Luboš Veverka je pak provedl po historické budově na Malé Straně, která ve svém přízemí ukrývá svatováclavskou rotundu.

V pátek si studenti sami zaexperimentovali v interaktivní fyzikální laboratoři pod vedením Petra Kácovského a Jitky Houfkové. S Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem si pak na Katedře didaktiky fyziky vyzkoušeli pokusy s měřicím systémem Vernier.

Zpátky do Ostravy odjížděli spokojení a plní zážitků.

Cílem projektu Fakultních škol při MFF UK je navázat užší spolupráci s vybranými středními a základními školami, podporovat kvalitní výuku matematiky, fyziky a informatiky a pomáhat při práci se zájemci o tyto obory. Fakulta školám nabízí například odborné konzultace pro učitele i žáky, možnosti exkurzí, stáží na pracovištích fakulty, zapojení do společných projektů, zajištění besed a přednášek, pomoc při realizaci takzvaných SOČek (středoškolské odborné činnosti) či využití vybavení interaktivní fyzikální laboratoře pro studentské projekty. Další informace o projektu jsou dostupné zde.