Máme třídy i sborovnu, říká Babeta Kvapilová o své virtuální škole

Máme třídy i sborovnu, říká Babeta Kvapilová o své virtuální škole

Učitelství / rozhovor

Zavření škol a zrušení prezenční výuky kvůli koronavirové epidemii překvapilo Babetu Kvapilovou stejně jako většinu dalších učitelů nebo rodičů. Studentka Matfyzu a také učitelka matematiky, fyziky a výpočetní techniky na SPŠ a VOŠ Kladno si však s novou situací rychle poradila. S pomocí jednoho ze svých studentů vytvořila virtuální školu, kde se celý školní kolektiv může i nadále každý den setkávat.

Jak přesně funguje virtuální škola, ve které teď vyučujete?

Učím prostřednictvím platformy Discord. V tomto programu funguje naše virtuální škola, kde jsou studenti rozděleni do tříd i skupin stejně jako v běžné škole. Máme tu i sborovnu, kam žáci nevidí a nevidí ani do ostatních tříd. Se studenty se vždy domluvím na určitý čas a oni jsou připraveni ve třídě. Já tam vstoupím a už učím daný předmět. Vzhledem k tomu, že přenos videa není tolik kvalitní, sdílím svoji obrazovku, kde mám spuštěné různé programy podle konkrétní výuky - Geogebru, Latex, Umíme matiku atd. Studenty vyvolávám a oni mi diktují, co mám psát a jak příklad bude pokračovat.

K tomuto nápadu vás prý dovedli sami studenti a jeden z nich vám významně pomohl s realizací…

My jsme zahájili distanční výuku po jarních prázdninách, to znamená, že se studenti už skoro týden doma nudili, než se měli začít připravovat do školy. Když jsme se začali učit, zadávala jsem jim nejprve procvičování samostatně. Poté jsem jim začala natáčet videa s teorií. Oni se na mě obraceli ohledně konzultací a přicházeli s různými nápady, kde bychom se mohli pravidelně setkávat alespoň virtuálně. Zvažovali jsme různé programy, například Skype, Discord nebo Microsoft Teams. Zvolila jsem Discord, jenže asi po dvou online hodinách se nám tam nějaký vtipálek naboural a začal nás urážet a psát nemístné vtípky. Jeden student ze třeťáku mě kontaktoval, že by v tomto prostředí mohl vytvořit virtuální školu. Od té doby ji se svým kamarádem spravuje.

Nakolik se proměnila vaše příprava na hodiny? Je teď náročnější?

Příprava na hodiny je opravdu náročná. Pracuji vždy od osmi ráno do jedné odpoledne a pak večer cca od šesti do 11 připravuji hodiny na druhý den. Zvlášť když tvořím testy, musím si je několikrát projít a připravit poctivě, protože studentům nemůžu nic dovysvětlit.

Má daná situace z pohledu učitele vůbec nějaké výhody?

Výhoda je v tom, že můžu zůstat i během hodin v pyžamu... Teď si dělám trochu legraci. Myslím si ale, že studenti jsou více otevření, chtějí sociální kontakt a víc si povídají.

Jak nezvyklou situaci zvládají?

Studenti jsou opravdu vzorní, nemám problém s tím, že by se nepřihlásili a sabotovali výuku. Momentálně ale řeším problém s časem studentů. Většina z nich začala chodit místo školy do práce. Chápu, že chtějí pomoct rodinám v těžké finanční situaci, ale měli by si uvědomit, že jsou především studenty.

Momentálně jde o nouzové řešení, myslíte si ale, že by tato zkušenost mohla do budoucna školám a výuce něco pozitivního přinést?

Myslím, že by mohla pomoct aplikovat informační technologie i do běžných výukových hodin. O tohle se snažím už tři roky a doufám, že s tím začnou i ostatní učitelé.

Používala jste už dříve při svých hodinách nějaké chytré pomůcky?

V době, kdy jsem začínala učit, měla jsem na Matfyzu v rámci předmětu docentky Robové projekt, který se zabýval aplikací ICT ve výuce. Začala jsem učit dvě třídy s podporou Geogebry a ostatních programů. Tento projekt trval dva měsíce a studenti za tu dobu začali mnohem lépe chápat souvislost rovnic s grafy. Poté už jsem tak učit nepřestala. Nyní používám aplikace Umíme matiku, Techambition, Geogebru a Math4U.

Na Matfyzu třetím rokem studujete magisterský obor Učitelství matematiky. Jak dlouho už matematiku vyučujete?

Učím již od posledního ročníku bakalářského studia. Neprošla jsem napoprvé zkouškou z angličtiny, tak se mi bakalářské studium protáhlo na čtyři roky. V posledním ročníku jsem díky tomu měla více času a mohla si dopředu nastudovat některé předměty z magisterského studia. V tu dobu se mi ozvala má nynější kolegyně z průmyslovky a ptala se mě, jestli bych k nim nechtěla jít učit, protože zoufale shánějí matikáře. Nechtěla jsem, ale přemluvila mě, ať se přijdu aspoň podívat. Při návštěvě mi byli všichni tak sympatičtí, že jsem nastoupila. Matfyz se velmi těžko studuje při práci, ale škola, kde učím, mi ve všem vyhověla, pouštěli mě na zkoušky, upravovali kvůli mně rozvrh až v říjnu. Bez toho by to nešlo.

Matematika jako předmět nebývá u studentů a žáků příliš v oblibě. A ani učitelé matematiky nemají u veřejnosti zrovna nejlepší pověst. Čím to podle vás je?

S tou pověstí si to nemyslím. Jsem dost společenský člověk a kdekoli řeknu, že učím matiku a studuji Matfyz, tak mě spíše obdivují, než odsuzují. Studenti se matematiky bojí, protože u ní musí moc přemýšlet. Ostatní předměty se většinou učí nazpaměť.

​Učitelům matematiky se často vytýká, že látku neumějí dostatečně srozumitelně a poutavě předat. Jakou zkušenost máte ze svých školních let vy?

Já jsem chodila na gymnázium a na učitele matematiky jsme bohužel štěstí neměli. V prvních dvou letech jsme měli paní učitelku, která sice byla moc hodná, ale matematiku spoustu let neučila a bylo to znát. Dělala mnoho chyb a nebyla si jistá výkladem. Po dvou letech jsme zažádali o výměnu a dostali jsme učitele, který na tom byl podobně, ale začal k nám přistupovat jako k té třídě, která si nechala vyměnit učitele. Většinu času jsme opisovali z učebnice teorii. A právě proto jsem se rozhodla jít učit matematiku, aby bylo více dobrých učitelů.

Co vás tedy přivedlo k matematice, když ne učitel ve škole? Měla jste vzor v rodině?

V rodině mám velkou oporu, ale rozhodně ne matematickou. Moji rodiče jsou oba velmi chytří, ale zaměření na jiné obory, sestra je právnička. Matematika prostě přišla sama. Spíše to bylo kvůli tomu, abych si dokázala, že to jde i jinak než s absolutní nechutí k danému předmětu kvůli špatnému výkladu učitele.

Čím si vás získalo kantorské řemeslo?

Ráda pracuji se studenty, baví mě jejich rozdílné povahy a přístupy k učení. A bonusem je, že mám odpoledne volné a můžu se věnovat svému dalšímu koníčku ježdění na koních.

Plánujete učit i poté, co dokončíte svá studia?

Učit bych chtěla i po dokončení studia, což doufám bude letos v červnu, chybí mi odevzdat diplomku a poslední státnice.

Jak v současné situaci vyplňujete volný čas?

Volný čas? Ten skoro nemám. S koněm ho nikdy moc nemáte.

Tento článek jsme automaticky naimportovali z předchozího redakčního systému. Pokud se v něm něco pokazilo, dejte nám prosím vědět.