Pražské planetárium otevírá astronomický kurz

Fyzika / Fakulta / pozvánka

Fascinuje vás vesmír a noční obloha? Baví vás přírodní vědy? Přihlaste se na astronomický kurz, který již řadu let pořádá Hvězdárna a planetárium hl. m. Prahy. Uděláte si „řidičák“ na velký dalekohled a získáte znalosti, které se vám budou hodit nejen ve škole.

Petr Kulhánek

Dvouletý astronomický kurz je určen všem zájemcům o astronomii, astrofyziku a přírodní vědy obecně. Je rozdělen do čtyř semestrů, každý semestr obsahuje 13 dvouhodinových (2 x 45 minut) lekcí. Kurz běží od října do června. Lekce prvního ročníku probíhají v Planetáriu Praha každou středu od 17:30, druhý ročník se schází ve Štefánikově hvězdárně vždy v pondělí od 18:00.

Co se na kurzu dozvíte? První ročník je věnován zejména fenomenologickému popisu vesmírných těles a představení základních principů kosmologie. Získáte rovněž základní orientaci na obloze, kdy při lekcích naplno využijete prostor planetária. Do fyziky hlouběji zabrousíte ve třetím semestru. Ve čtvrtém vás čeká hlavně práce pod širou oblohou – vyzkoušíte si zacházení s dalekohledy, pořizování astronomických záznamů i předávání a demonstraci získaných poznatků. V obou ročnících budete také řešit praktické či početní úlohy, ať už u dalekohledů nebo na simulátorech.

Cílem kurzu je poskytnout účastníkům ucelený přehled základů moderní astronomie a práce s astronomickými přístroji a naučit je poznávat noční oblohu. Úspěšní absolventi obou ročníků pak mohou v rámci Astronomického klubu Štefánikovy hvězdárny vykonávat odbornou činnost, samostatně pozorovat a pracovat s dalekohledy hvězdárny. Po absolvování demonstrátorského minima je také možné zapojit se do popularizačních aktivit a stát se průvodcem Hvězdárny a planetária Praha.

Každý semestr je zakončen písemným testem, ve kterém si ověříte, co jste se za uplynulé období naučili. Závěrečné zkoušky ve čtvrtém semestru mají i praktickou část. Postup mezi jednotlivými semestry v rámci ročníku je podmíněn pouze zájmem posluchače a nezáleží na hodnocení závěrečných testů. Jejich úspěšné absolvování je však podmínkou pro postup do druhého ročníku.

Posluchači, kteří prokáží v závěrečných testech požadovanou úroveň znalostí, obdrží na konci každého ročníku certifikát o úspěšném absolvování kurzu. V současné době je tento certifikát uznáván mimo Hvězdárny a planetária Praha i Hvězdárnou a planetáriem M. Koperníka v Brně a Planetáriem Ostrava, kde je rovněž jedním z předpokladů pro výkon funkce demonstrátora.

A kdo vás kurzem provede? Vedoucími a lektory prvního ročníku jsou Mgr. Jakub Rozehnal, ředitel Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy, a Prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc., jeden z našich předních popularizátorů astronomie a astrofyziky.

Může vám kurz pomoci i v další kariéře? Zcela nepochybně! Dostanete se do společnosti lidí s podobnými zájmy a získané znalosti můžete s úspěchem využít při dalším studiu, třeba právě na Matfyzu. Mezi absolventy kurzu patří řada současných vědeckých osobností. Kromě hlavních lektorů třeba také Bc. Lenka Kotková, objevitelka velkého množství planetek, RNDr. Soňa Ehlerová, Ph.D., která se zabývá mezihvězdným prostředím v naší Galaxii, doc. RNDr. Oldřich Semerák, DSc., odborník v oblasti relativity a relativistické astrofyziky, či ředitelé Astronomického ústavu a Fyzikálního ústavu AV ČR Prof. RNDr. Vladimír Karas, DrSc., a RNDr. Michael Prouza, Ph.D.

Kurzovné na školní rok 2018/2019 činí 1900 Kč za celý první ročník. V ceně jsou studijní materiály a přístup k informacím na neveřejné části webu observatory.cz.

První lekce proběhne ve středu 3. října 2018 od 17:30 v Planetáriu Praha. Na tuto lekci doporučujeme přijít s 15 - 20minutovým předstihem. Podrobnější informace o kurzu, např. sylaby obou ročníků, naleznete na www.observatory.cz/, kde také můžete rovnou vyplnit předběžnou přihlášku.

Nejste si jisti, zda je kurz pro vás to pravé? Nevadí, přijďte se podívat na první lekci zdarma.